اسکرچ
اسکرچ توسط متخصین دانشگاه MIT طراحی شده است . این برنامه با استفاده از کدنویسی بلاکی محیط بسیار ساده و کاربردی را برای آموزش برنامه نویسی فراهم کرده است.
دانش آموزان با استفاده از کدهای برنامه ، انیمیشن و بازی های مختلفی را پیاده سازی می کنند
در این برنامه کد ها به صورت آماده بوده و دانش آموزان با قرار دادن کد ها زیر هم انیمیشن و بازی خود را پیاده سازی می کنند.
- پرورش خلاقیت
- بالا بردن قدرت حل مسئله
- افزایش اعتماد به نفس
- آموزش مفاهیم اولیه برنامه نویسی
- آموزش تفکر الگوریتمی
- آموزش کار گروهی
- افزایش صبر و پیگیری کودک
- تقویت تجسم هنری
- تقویت دقت و مهارت کودکان با پیروی کردن از دستور العمل ها
- تقویت تمرکز و کمک به مهار استرس
- تقویت مهارتهای اجتماعی
- کمک به آموزش درس ریاضی
دانش آموزان در بتدا با محیط اسکرچ آشنا می شوند.
در ادامه در هر جلسه ( یک یا چند جلسه ) یک پروژه از طرف دبیر معرفی شده و دانش آموزان و دبیر پروژه را در کلاس انجام می دهند.
در حین انجام پروژه دانش آموزان با مفاهیم جدید و کد های جدید آشنا شده و با دبیر در مورد نحوه انجام کد ها بحث می کنند.
مدت زمان آموزش اسکرچ تا این مرحله 48 ساعت می باشد .
در ادامه پروژه های مختلفی از طرف دبیر معرفی شده و دانش آموزان باید با توجه به مطالبی که در قسمت قبل آموزش دیده اند این پروژه ها را انجام دهند و در صورتی که دانش آموز در حین انجام پروژه به مشکل برخورد کردند دبیر راهنمایی های لازم را انجام خوهاد داد ، در این قسمت دبیر هیچ گونه توضیحی در مورد شکل ظاهری و کد های لازم برای پروژه را به دانش آموزان نداده و فقط موضوع را اعلام میکند و دانش آموزان باید با خلاقیت خود پروژه ها را انجام دهند. بدیهی است که در پایان این قسمت پروژه هر دانش آموز با دانش آموزان دیگر متفاوت بوده و دانش آموزان با دیدن پروژه های دوستان خود ایده های خود را با دوستان خود مقایسه کرده و در پروژه های بعدی از آنها استفاده می کنند.
تعدادی پروژه نیز به صورت گروهی به دانش آموزان داده می شود تا با کار گروهی نیز آشنا شوند.
مدت زمان این قسمت نیز 12 ساعت می باشد و در مجموع دانش آموزان با 60 ساعت دوره اسکرچ را به پایان می رسانند
برنامه خوبی بود